*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle
Ruby, Nesne Yönelimli Programlama (OOP) için oldukça popüler ve etkili bir dil olarak bilinir. Bu yazıda, Ruby'nin OOP kavramlarını detaylı bir şekilde ele alacağız ve bunları farklı örneklerle açıklayacağız.
Nesne Yönelimli Programlama (OOP) Nedir?
OOP, programlama paradigmalarından biridir. Bu paradigmada, programlama, nesne olarak adlandırılan somut veya soyut varlıklara dayalıdır. Bu varlıkların her biri, özellikler (değişkenler) ve işlevler (metodlar) içerir. Özellikler, nesnenin durumunu gösterirken, işlevler, nesnenin davranışını açıklar.
Ruby, OOP kavramlarını tamamen destekler. Bu nedenle, Ruby'yi öğrenirken, OOP temellerini anlamak önemlidir. Şimdi, Ruby'nin OOP kavramlarına daha yakından bakalım.
Class Definitions (Sınıf Tanımları)
Sınıf tanımları, Ruby'de nesne yaratmak için kullanılır. Sınıflar, nesnelerin bir çeşit plandır. Bu planda, nesnelerin özellikleri ve işlevleri tanımlanır. Sınıfın tanım adı büyük harfle başlamalıdır.
class Araba \n def initialize(marka, model, yıl) \n @marka = marka \n @model = model \n @yıl = yıl \n end
def bilgi \n puts Marka: #{@marka}, Model: #{@model}, Yıl: #{@yıl} \n end \nend
araba1 = Araba.new(Ford, Mustang, 1967) \naraba1.bilgi
Çıktı:\nMarka: Ford, Model: Mustang, Yıl: 1967
Yukarıdaki örnekte, “Araba” adında bir sınıf tanımlandı. Sınıfın içinde “initialize” ve “bilgi” adında iki metod tanımlandı. “Initialize” metodunda, nesnenin özellikleri atanırken, “bilgi” metodunda ise nesnenin özellikleri yazdırılır.
Class Inheritance (Sınıf Kalıtımı)
Sınıf kalıtımı, Ruby'de sınıflar arasında bir ilişki oluşturmak için kullanılır. Alt sınıf, üst sınıfın özelliklerini ve metodlarını miras alır. Böylece, kod tekrarından kaçınmak ve kodun daha düzenli hale getirilmesi sağlanır.
class Otomobil < Araba \n def initialize(marka, model, yıl, yakıt) \n super(marka, model, yıl) \n @yakıt = yakıt \n end
def bilgi \n puts Marka: #{@marka}, Model: #{@model}, Yıl: #{@yıl}, Yakıt: #{@yakıt} \n end \nend
car2 = Otomobil.new(Nissan, GT-R, 2021, benzin) \ncar2.bilgi
Çıktı:\nMarka: Nissan, Model: GT-R, Yıl: 2021, Yakıt: benzin
Yukarıdaki örnekte Otomobil adında bir sınıf tanımlandı. Bu sınıf, Araba sınıfından miras alıyor. “Initialize” metodunda, “super” kelimesi kullanılarak, üst sınıfın metodlarına erişilirken, “bilgi” metodunda, nesnenin özellikleri yazdırılır.
Method Overriding (Metod Ezme)
Metod ezme, Ruby'de alt sınıfta üst sınıfta var olan bir metodun farklı bir uygulamasının yapılmasını sağlar. Bu, alt sınıfın özelliklerine göre farklı bir metod oluşturulmasına olanak tanır.
class Otomobil < Araba \n def initialize(marka, model, yıl, yakıt) \n super(marka, model, yıl) \n @yakıt = yakıt \n end
def bilgi \n puts Marka: #{@marka}, Model: #{@model}, Yıl: #{@yıl}, Yakıt: #{@yakıt} \n end
def hızlan \n puts Bu otomobil çok hızlı açılıyor. \n end \nend
car3 = Otomobil.new(Honda, Civic, 2020, dizel) \ncar3.hızlan
Çıktı:\nBu otomobil çok hızlı açılıyor.
Yukarıdaki örnekte, Otomobil sınıfında bilgi metodunu değiştireceğiz. Hızlan metodunu tanımlayan yeni bir kod ekledik. Örnekte, yeni hızlan metodunu çalıştırarak hangi aracın hızlandığını yazdırıyoruz.
Conclusion (Sonuç)
Bu yazıda, Ruby'de Nesne Yönelimli Programlama'nın temel konularını öğrendik. Sınıf tanımları, sınıf kalıtımı ve metod ezme gibi konular hakkında farklı örnekler sunduk. Ruby, OOP kavramlarını destekleyen güçlü bir dil olduğu için, Ruby öğrenirken bu konulara ayrı bir önem verilmelidir.
Ruby, Nesne Yönelimli Programlama (OOP) için oldukça popüler ve etkili bir dil olarak bilinir. Bu yazıda, Ruby'nin OOP kavramlarını detaylı bir şekilde ele alacağız ve bunları farklı örneklerle açıklayacağız.
Nesne Yönelimli Programlama (OOP) Nedir?
OOP, programlama paradigmalarından biridir. Bu paradigmada, programlama, nesne olarak adlandırılan somut veya soyut varlıklara dayalıdır. Bu varlıkların her biri, özellikler (değişkenler) ve işlevler (metodlar) içerir. Özellikler, nesnenin durumunu gösterirken, işlevler, nesnenin davranışını açıklar.
Ruby, OOP kavramlarını tamamen destekler. Bu nedenle, Ruby'yi öğrenirken, OOP temellerini anlamak önemlidir. Şimdi, Ruby'nin OOP kavramlarına daha yakından bakalım.
Class Definitions (Sınıf Tanımları)
Sınıf tanımları, Ruby'de nesne yaratmak için kullanılır. Sınıflar, nesnelerin bir çeşit plandır. Bu planda, nesnelerin özellikleri ve işlevleri tanımlanır. Sınıfın tanım adı büyük harfle başlamalıdır.
class Araba \n def initialize(marka, model, yıl) \n @marka = marka \n @model = model \n @yıl = yıl \n end
def bilgi \n puts Marka: #{@marka}, Model: #{@model}, Yıl: #{@yıl} \n end \nend
araba1 = Araba.new(Ford, Mustang, 1967) \naraba1.bilgi
Çıktı:\nMarka: Ford, Model: Mustang, Yıl: 1967
Yukarıdaki örnekte, “Araba” adında bir sınıf tanımlandı. Sınıfın içinde “initialize” ve “bilgi” adında iki metod tanımlandı. “Initialize” metodunda, nesnenin özellikleri atanırken, “bilgi” metodunda ise nesnenin özellikleri yazdırılır.
Class Inheritance (Sınıf Kalıtımı)
Sınıf kalıtımı, Ruby'de sınıflar arasında bir ilişki oluşturmak için kullanılır. Alt sınıf, üst sınıfın özelliklerini ve metodlarını miras alır. Böylece, kod tekrarından kaçınmak ve kodun daha düzenli hale getirilmesi sağlanır.
class Otomobil < Araba \n def initialize(marka, model, yıl, yakıt) \n super(marka, model, yıl) \n @yakıt = yakıt \n end
def bilgi \n puts Marka: #{@marka}, Model: #{@model}, Yıl: #{@yıl}, Yakıt: #{@yakıt} \n end \nend
car2 = Otomobil.new(Nissan, GT-R, 2021, benzin) \ncar2.bilgi
Çıktı:\nMarka: Nissan, Model: GT-R, Yıl: 2021, Yakıt: benzin
Yukarıdaki örnekte Otomobil adında bir sınıf tanımlandı. Bu sınıf, Araba sınıfından miras alıyor. “Initialize” metodunda, “super” kelimesi kullanılarak, üst sınıfın metodlarına erişilirken, “bilgi” metodunda, nesnenin özellikleri yazdırılır.
Method Overriding (Metod Ezme)
Metod ezme, Ruby'de alt sınıfta üst sınıfta var olan bir metodun farklı bir uygulamasının yapılmasını sağlar. Bu, alt sınıfın özelliklerine göre farklı bir metod oluşturulmasına olanak tanır.
class Otomobil < Araba \n def initialize(marka, model, yıl, yakıt) \n super(marka, model, yıl) \n @yakıt = yakıt \n end
def bilgi \n puts Marka: #{@marka}, Model: #{@model}, Yıl: #{@yıl}, Yakıt: #{@yakıt} \n end
def hızlan \n puts Bu otomobil çok hızlı açılıyor. \n end \nend
car3 = Otomobil.new(Honda, Civic, 2020, dizel) \ncar3.hızlan
Çıktı:\nBu otomobil çok hızlı açılıyor.
Yukarıdaki örnekte, Otomobil sınıfında bilgi metodunu değiştireceğiz. Hızlan metodunu tanımlayan yeni bir kod ekledik. Örnekte, yeni hızlan metodunu çalıştırarak hangi aracın hızlandığını yazdırıyoruz.
Conclusion (Sonuç)
Bu yazıda, Ruby'de Nesne Yönelimli Programlama'nın temel konularını öğrendik. Sınıf tanımları, sınıf kalıtımı ve metod ezme gibi konular hakkında farklı örnekler sunduk. Ruby, OOP kavramlarını destekleyen güçlü bir dil olduğu için, Ruby öğrenirken bu konulara ayrı bir önem verilmelidir.
*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle