Kristal, Ahşap, Bayrak.. Plaket ihtiyaçlarınıza Mükemmel çözümler üretiyoruz.
Objective-C ve Nesne Yönelimli Tasarım Desenleri
Objective-C, Apple tarafından geliştirilen, genellikle macOS ve iOS uygulamaları geliştirmek için kullanılan bir programlama dilidir. Nesne yönelimli paradigmaya dayanan bir dildir ve bu nedenle tasarım desenleri ile uyumludur. Tasarım desenleri, yazılım geliştirme sürecinde karşılaşılan yaygın sorunları çözmek için kullanılan tekrarlanabilir çözüm kalıplarıdır.
Bu yazıda, Objective-C dilinde kullanılan bazı nesne yönelimli tasarım desenlerini ele alacağım ve çeşitli örnekler vererek anlatmaya çalışacağım.
1. Singleton Tasarım Deseni:
Singleton tasarım deseni, sadece bir tane örneği olan sınıfların oluşturulmasını sağlar. Bu desen, belli bir sınıfın sadece tek bir örneğini oluşturmayı, bu örneğe global bir erişim noktası sağlamayı ve her zaman aynı örneğe erişmeyi amaçlar. Örneğin, bir veritabanı bağlantısı veya ayarlar gibi tek bir örneği olan nesneler için singleton deseni kullanılabilir.
Objective-C'de singleton tasarım desenini uygulamak için aşağıdaki gibi bir sınıf oluşturulabilir:
```objective-c
@interface MySingleton : NSObject
+ (instancetype)sharedInstance;
@end
@implementation MySingleton
+ (instancetype)sharedInstance {
static MySingleton *sharedInstance = nil;
static dispatch_once_t onceToken;
dispatch_once(&onceToken, ^{
sharedInstance = [[self alloc] init];
});
return sharedInstance;
}
@end
```
Bu örnekte, `sharedInstance` metodunu çağırdığınızda, her zaman aynı örneğe erişebilirsiniz. Örneğin:
```objective-c
MySingleton *singleton1 = [MySingleton sharedInstance];
MySingleton *singleton2 = [MySingleton sharedInstance];
NSLog(@\"%p\", singleton1); // Örneğin adresini yazdırır
NSLog(@\"%p\", singleton2); // Aynı örneğin adresini yazdırır
```
2. Observer Tasarım Deseni:
Observer tasarım deseni, nesneler arasında bir olayın değişikliklerini izlemek ve haber vermektir. Bir nesne (gözlemci), başka bir nesnenin (konu) durumundaki değişiklikleri takip eder ve gerekli durumlarda bu değişikliklere tepki gösterir. Bu tasarım deseni, sık sık kullanıcı arabirimindeki (UI) değişiklikleri veya yapıların durumunu izlemek için kullanılır.
Objective-C'de observer tasarım desenini uygulamak için bir başlık dosyasında bir protokol tanımlanabilir. Örneğin:
```objective-c
@protocol MyObserver
- (void)subjectDidChange;
@end
```
Bu protokol, gözlemci sınıfların uygulaması gereken bir metoda sahiptir: `subjectDidChange`. Ardından, konu sınıfı bu protokolle uyumlu nesneleri izlemek ve durum değiştiğinde onları bilgilendirmek için kullanılabilir. Örneğin:
```objective-c
@interface MySubject : NSObject
@property (nonatomic, strong) NSMutableArray *observers;
- (void)addObserver:(id
- (void)removeObserver:(id
- (void)notifyObservers;
@end
@implementation MySubject
- (instancetype)init {
self = [super init];
if (self) {
_observers = [NSMutableArray array];
}
return self;
}
- (void)addObserver:(id
[self.observers addObject:observer];
}
- (void)removeObserver:(id
[self.observers removeObject:observer];
}
- (void)notifyObservers {
for (id
[observer subjectDidChange];
}
}
@end
```
Bu örnekte, `MySubject` sınıfından bir nesneyi izlemek isteyen sınıflar `addObserver` metodunu kullanarak kendilerini kaydettirir ve `notifyObservers` metodu çağrıldığında konu sınıfı tarafından bilgilendirilirler. Bunun için `MyObserver` protokolüne uyan bir sınıf oluşturmanız ve `subjectDidChange` metodu üzerinde belirli bir eylem gerçekleştirmeniz gerekmektedir.
Sık Sorulan Sorular:
Q: Objective-C nedir?
A: Objective-C, Apple tarafından geliştirilen, genellikle macOS ve iOS uygulamaları geliştirmek için kullanılan bir programlama dilidir. Nesne yönelimli bir paradigmayı destekler ve C dilinin bir genişletmesidir.
Q: Tasarım desenleri nedir?
A: Tasarım desenleri, yazılım geliştirme sürecinde karşılaşılan yaygın sorunları çözmek için kullanılan tekrarlanabilir çözüm kalıplarıdır. Her tasarım deseni belirli bir sorunu çözmek için önerilen bir çözüm yaklaşımı sunar.
Q: Singleton tasarım deseni nedir?
A: Singleton tasarım deseni, sadece bir tane örneği olan sınıfların oluşturulmasını sağlar. Bu desen, belli bir sınıfın sadece tek bir örneğini oluşturmayı, bu örneğe global bir erişim noktası sağlamayı ve her zaman aynı örneğe erişmeyi amaçlar.
Q: Observer tasarım deseni nedir?
A: Observer tasarım deseni, nesneler arasında bir olayın değişikliklerini izlemek ve haber vermektir. Bir nesne (gözlemci), başka bir nesnenin (konu) durumundaki değişiklikleri takip eder ve gerekli durumlarda bu değişikliklere tepki gösterir.
Bu yazıda, Objective-C dilinde kullanılan singleton ve observer tasarım desenlerini ele aldım ve çeşitli örnekler verdim. Tasarım desenleri, yazılım geliştirmede tekrar kullanılabilir çözümler sunan önemli bir kavramdır ve projelerinizi daha organize ve genişletilebilir hale getirmenize yardımcı olabilir."
Objective-C ve Nesne Yönelimli Tasarım Desenleri
Objective-C, Apple tarafından geliştirilen, genellikle macOS ve iOS uygulamaları geliştirmek için kullanılan bir programlama dilidir. Nesne yönelimli paradigmaya dayanan bir dildir ve bu nedenle tasarım desenleri ile uyumludur. Tasarım desenleri, yazılım geliştirme sürecinde karşılaşılan yaygın sorunları çözmek için kullanılan tekrarlanabilir çözüm kalıplarıdır.
Bu yazıda, Objective-C dilinde kullanılan bazı nesne yönelimli tasarım desenlerini ele alacağım ve çeşitli örnekler vererek anlatmaya çalışacağım.
1. Singleton Tasarım Deseni:
Singleton tasarım deseni, sadece bir tane örneği olan sınıfların oluşturulmasını sağlar. Bu desen, belli bir sınıfın sadece tek bir örneğini oluşturmayı, bu örneğe global bir erişim noktası sağlamayı ve her zaman aynı örneğe erişmeyi amaçlar. Örneğin, bir veritabanı bağlantısı veya ayarlar gibi tek bir örneği olan nesneler için singleton deseni kullanılabilir.
Objective-C'de singleton tasarım desenini uygulamak için aşağıdaki gibi bir sınıf oluşturulabilir:
```objective-c
@interface MySingleton : NSObject
+ (instancetype)sharedInstance;
@end
@implementation MySingleton
+ (instancetype)sharedInstance {
static MySingleton *sharedInstance = nil;
static dispatch_once_t onceToken;
dispatch_once(&onceToken, ^{
sharedInstance = [[self alloc] init];
});
return sharedInstance;
}
@end
```
Bu örnekte, `sharedInstance` metodunu çağırdığınızda, her zaman aynı örneğe erişebilirsiniz. Örneğin:
```objective-c
MySingleton *singleton1 = [MySingleton sharedInstance];
MySingleton *singleton2 = [MySingleton sharedInstance];
NSLog(@\"%p\", singleton1); // Örneğin adresini yazdırır
NSLog(@\"%p\", singleton2); // Aynı örneğin adresini yazdırır
```
2. Observer Tasarım Deseni:
Observer tasarım deseni, nesneler arasında bir olayın değişikliklerini izlemek ve haber vermektir. Bir nesne (gözlemci), başka bir nesnenin (konu) durumundaki değişiklikleri takip eder ve gerekli durumlarda bu değişikliklere tepki gösterir. Bu tasarım deseni, sık sık kullanıcı arabirimindeki (UI) değişiklikleri veya yapıların durumunu izlemek için kullanılır.
Objective-C'de observer tasarım desenini uygulamak için bir başlık dosyasında bir protokol tanımlanabilir. Örneğin:
```objective-c
@protocol MyObserver
- (void)subjectDidChange;
@end
```
Bu protokol, gözlemci sınıfların uygulaması gereken bir metoda sahiptir: `subjectDidChange`. Ardından, konu sınıfı bu protokolle uyumlu nesneleri izlemek ve durum değiştiğinde onları bilgilendirmek için kullanılabilir. Örneğin:
```objective-c
@interface MySubject : NSObject
@property (nonatomic, strong) NSMutableArray *observers;
- (void)addObserver:(id
- (void)removeObserver:(id
- (void)notifyObservers;
@end
@implementation MySubject
- (instancetype)init {
self = [super init];
if (self) {
_observers = [NSMutableArray array];
}
return self;
}
- (void)addObserver:(id
[self.observers addObject:observer];
}
- (void)removeObserver:(id
[self.observers removeObject:observer];
}
- (void)notifyObservers {
for (id
[observer subjectDidChange];
}
}
@end
```
Bu örnekte, `MySubject` sınıfından bir nesneyi izlemek isteyen sınıflar `addObserver` metodunu kullanarak kendilerini kaydettirir ve `notifyObservers` metodu çağrıldığında konu sınıfı tarafından bilgilendirilirler. Bunun için `MyObserver` protokolüne uyan bir sınıf oluşturmanız ve `subjectDidChange` metodu üzerinde belirli bir eylem gerçekleştirmeniz gerekmektedir.
Sık Sorulan Sorular:
Q: Objective-C nedir?
A: Objective-C, Apple tarafından geliştirilen, genellikle macOS ve iOS uygulamaları geliştirmek için kullanılan bir programlama dilidir. Nesne yönelimli bir paradigmayı destekler ve C dilinin bir genişletmesidir.
Q: Tasarım desenleri nedir?
A: Tasarım desenleri, yazılım geliştirme sürecinde karşılaşılan yaygın sorunları çözmek için kullanılan tekrarlanabilir çözüm kalıplarıdır. Her tasarım deseni belirli bir sorunu çözmek için önerilen bir çözüm yaklaşımı sunar.
Q: Singleton tasarım deseni nedir?
A: Singleton tasarım deseni, sadece bir tane örneği olan sınıfların oluşturulmasını sağlar. Bu desen, belli bir sınıfın sadece tek bir örneğini oluşturmayı, bu örneğe global bir erişim noktası sağlamayı ve her zaman aynı örneğe erişmeyi amaçlar.
Q: Observer tasarım deseni nedir?
A: Observer tasarım deseni, nesneler arasında bir olayın değişikliklerini izlemek ve haber vermektir. Bir nesne (gözlemci), başka bir nesnenin (konu) durumundaki değişiklikleri takip eder ve gerekli durumlarda bu değişikliklere tepki gösterir.
Bu yazıda, Objective-C dilinde kullanılan singleton ve observer tasarım desenlerini ele aldım ve çeşitli örnekler verdim. Tasarım desenleri, yazılım geliştirmede tekrar kullanılabilir çözümler sunan önemli bir kavramdır ve projelerinizi daha organize ve genişletilebilir hale getirmenize yardımcı olabilir."
*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle