*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle
Object Oriented Programming (OOP), nesneye dayalı programlama anlamına gelir. Bu programlama yaklaşımı, programlama dillerindeki verileri ve işlevleri, birlikte çalışan, yararlı işlemleri yerine getiren nesneler şeklinde düzenleme amacını taşır. Bu sayede, programlama daha yapısal, anlaşılır ve yönetilebilir hale gelir. Bu yazıda, özellikle PHP dilinde OOP programlama hakkında detaylı bilgi verilecektir.
Nesne Yönelimli Programlama (OOP) Hakkında
Bu programlama yaklaşımında, veriler ve işlevleri olan modüller, objeler şeklinde yapılara dönüştürülür ve birbirleri ile bağlantılı hale getirilir. Nesneler, benzer amaca yönelik grupları temsil ederler ve bu şekilde programlama doğrudan işlevsel modüller yerine işlevsel yapılar halinde planlanır. Nesne tabanlı programlama, özellikle büyük ölçekli yapılar oluştururken de tercih edilen bir yöntemdir.
PHP'de OOP Kullanmak
PHP, çoğunlukla nesneye dayalı programlama ile kullanılır. Bu sayede, bir içerik yönetim sistemi, bir mağaza uygulaması, bir haber sitesi gibi kompleks yapılarda çalışabilen işlevsel çözümler üretilebilir. PHP'de nesne özellikleri ve işlevler açıkça tanımlanır ve davet edilir. Nesnelere yapılacak işlemler nesneler üzerine doğrudan etki eder ve özellikleri yönlendirir. PHP, nesne tabanlı programlama için birçok sınıf, nesne, arayüz gibi özelliklere sahiptir.
PHP Sınıfları
PHP'deki sınıflar, nesne tabanlı programlama için temel yapıyı oluşturur. Sınıflar, şablon şeklinde hazırlanan yapıları temsil ederler. Bir sınıfta, nesnelerin özellikleri ve yapılacak işlemler tanımlanır. Sınıflar, nesnelere ait tanımların toplandığı yapılar olarak düşünülebilir. PHP'de bir sınıf oluşturmak için, class anahtar kelimesi kullanılır. Örnek olarak:
class Araba {
public $marka;
public $model;
public function __construct($marka, $model) {
$this->marka = $marka;
$this->model = $model;
}
public function bilgi() {
return $this->marka.\" \".$this->model;
}
}
$oyunca=$araba=new Araba(\"Ferrari\", \"GT\");
Yukarıdaki örnekte, \"Araba\" adında bir sınıf tanımlanıyor. Bu sınıfın iki tane özelliği (marka ve model), ve iki tane işlevi (kurucu ve bilgi) var. Kurucu, nesnenin özelliklerini tanımlar. Bilgi işlevi ise, özellikleri gösterir.
PHP Nesneleri
PHP'de nesneler, belirli bir sınıftan türetilir. Bir sınıftan nesne türetmek için new anahtar kelimesi kullanılır. Örneğin:
$araba = new Araba(\"Mercedes\", \"Benz\");
Bu kod, \"Araba\" sınıfından yeni bir nesne türetir. Yeni nesneyi oluştururken, sınıfın kurucusunda sağlanması gereken parametreler (marka ve model) verilmiştir. Nesne özelliklerine erişmek için, ok işareti kullanarak özelliklere ulaşılabilir. Örneğin:
echo $araba->marka;
Bu kod satırı, $araba nesnesinin \"marka\" özelliğinin değerini yazdırır. Aynı şekilde, nesnenin işlevlerine de doğrudan erişilebilir:
echo $araba->bilgi();
Yukarıdaki kod satırı, \"bilgi\" işlevi çağırır ve nesnenin marka ve model özelliklerinin birleşmesiyle oluşan bir dizeyi döndürür.
PHP Kalıtımı (Inheritance)
Kalıtım, sınıfların diğer sınıflar tarafından kullanılımasını sağlayan bir özelliktir. Bir sınıftan türetilen yeni bir sınıf, türetildiği sınıfa ait özellikleri miras olarak alır. Örneğin:
class Kamyon extends Araba {
public $agirlik;
public function __construct($marka, $model, $agirlik) {
parent::__construct($marka, $model);
$this->agirlik = $agirlik;
}
public function bilgi() {
return parent::bilgi().\" \".$this->agirlik;
}
}
$kamyon = new Kamyon(\"Volvo\", \"FH12\", \"40 ton\");
echo $kamyon->bilgi();
Yukarıdaki örnekte, Kamyon sınıfı Araba sınıfından türetildi. Kamyon sınıfında, yeni bir özellik (agirlik), ve Araba sınıfındaki \"bilgi\" işlevi yeniden tanımlandı. Fonksiyonun yeniden tanımlanmasına karşın, parent::bilgi() kodu, Araba sınıfındaki orijinal fonksiyonu kullanarak bilgiyi yazdırır.
Sık Sorulan Sorular
S: PHP'de bir sınıf oluşturmak için gerekli en temel sözcük nedir?
Cevap: \"class\" anahtar kelimesi.
S: Nesne tabanlı programlama, hangi özelliklerin oluşmasını sağlar?
Cevap: Daha yapısal, anlaşılır ve yönetilebilir programlama.
S: PHP'de yeni bir nesne türetmek için hangi anahtar kelime kullanılır?
Cevap: \"new\" anahtar kelimesi.
S: Kalıtım yöntemi, sınıflar arasındaki hangi özellikleri oluşturmaktadır?
Cevap: Özellikler, fonksiyonlar ve sınıflar arası miras.
Object Oriented Programming (OOP), nesneye dayalı programlama anlamına gelir. Bu programlama yaklaşımı, programlama dillerindeki verileri ve işlevleri, birlikte çalışan, yararlı işlemleri yerine getiren nesneler şeklinde düzenleme amacını taşır. Bu sayede, programlama daha yapısal, anlaşılır ve yönetilebilir hale gelir. Bu yazıda, özellikle PHP dilinde OOP programlama hakkında detaylı bilgi verilecektir.
Nesne Yönelimli Programlama (OOP) Hakkında
Bu programlama yaklaşımında, veriler ve işlevleri olan modüller, objeler şeklinde yapılara dönüştürülür ve birbirleri ile bağlantılı hale getirilir. Nesneler, benzer amaca yönelik grupları temsil ederler ve bu şekilde programlama doğrudan işlevsel modüller yerine işlevsel yapılar halinde planlanır. Nesne tabanlı programlama, özellikle büyük ölçekli yapılar oluştururken de tercih edilen bir yöntemdir.
PHP'de OOP Kullanmak
PHP, çoğunlukla nesneye dayalı programlama ile kullanılır. Bu sayede, bir içerik yönetim sistemi, bir mağaza uygulaması, bir haber sitesi gibi kompleks yapılarda çalışabilen işlevsel çözümler üretilebilir. PHP'de nesne özellikleri ve işlevler açıkça tanımlanır ve davet edilir. Nesnelere yapılacak işlemler nesneler üzerine doğrudan etki eder ve özellikleri yönlendirir. PHP, nesne tabanlı programlama için birçok sınıf, nesne, arayüz gibi özelliklere sahiptir.
PHP Sınıfları
PHP'deki sınıflar, nesne tabanlı programlama için temel yapıyı oluşturur. Sınıflar, şablon şeklinde hazırlanan yapıları temsil ederler. Bir sınıfta, nesnelerin özellikleri ve yapılacak işlemler tanımlanır. Sınıflar, nesnelere ait tanımların toplandığı yapılar olarak düşünülebilir. PHP'de bir sınıf oluşturmak için, class anahtar kelimesi kullanılır. Örnek olarak:
class Araba {
public $marka;
public $model;
public function __construct($marka, $model) {
$this->marka = $marka;
$this->model = $model;
}
public function bilgi() {
return $this->marka.\" \".$this->model;
}
}
$oyunca=$araba=new Araba(\"Ferrari\", \"GT\");
Yukarıdaki örnekte, \"Araba\" adında bir sınıf tanımlanıyor. Bu sınıfın iki tane özelliği (marka ve model), ve iki tane işlevi (kurucu ve bilgi) var. Kurucu, nesnenin özelliklerini tanımlar. Bilgi işlevi ise, özellikleri gösterir.
PHP Nesneleri
PHP'de nesneler, belirli bir sınıftan türetilir. Bir sınıftan nesne türetmek için new anahtar kelimesi kullanılır. Örneğin:
$araba = new Araba(\"Mercedes\", \"Benz\");
Bu kod, \"Araba\" sınıfından yeni bir nesne türetir. Yeni nesneyi oluştururken, sınıfın kurucusunda sağlanması gereken parametreler (marka ve model) verilmiştir. Nesne özelliklerine erişmek için, ok işareti kullanarak özelliklere ulaşılabilir. Örneğin:
echo $araba->marka;
Bu kod satırı, $araba nesnesinin \"marka\" özelliğinin değerini yazdırır. Aynı şekilde, nesnenin işlevlerine de doğrudan erişilebilir:
echo $araba->bilgi();
Yukarıdaki kod satırı, \"bilgi\" işlevi çağırır ve nesnenin marka ve model özelliklerinin birleşmesiyle oluşan bir dizeyi döndürür.
PHP Kalıtımı (Inheritance)
Kalıtım, sınıfların diğer sınıflar tarafından kullanılımasını sağlayan bir özelliktir. Bir sınıftan türetilen yeni bir sınıf, türetildiği sınıfa ait özellikleri miras olarak alır. Örneğin:
class Kamyon extends Araba {
public $agirlik;
public function __construct($marka, $model, $agirlik) {
parent::__construct($marka, $model);
$this->agirlik = $agirlik;
}
public function bilgi() {
return parent::bilgi().\" \".$this->agirlik;
}
}
$kamyon = new Kamyon(\"Volvo\", \"FH12\", \"40 ton\");
echo $kamyon->bilgi();
Yukarıdaki örnekte, Kamyon sınıfı Araba sınıfından türetildi. Kamyon sınıfında, yeni bir özellik (agirlik), ve Araba sınıfındaki \"bilgi\" işlevi yeniden tanımlandı. Fonksiyonun yeniden tanımlanmasına karşın, parent::bilgi() kodu, Araba sınıfındaki orijinal fonksiyonu kullanarak bilgiyi yazdırır.
Sık Sorulan Sorular
S: PHP'de bir sınıf oluşturmak için gerekli en temel sözcük nedir?
Cevap: \"class\" anahtar kelimesi.
S: Nesne tabanlı programlama, hangi özelliklerin oluşmasını sağlar?
Cevap: Daha yapısal, anlaşılır ve yönetilebilir programlama.
S: PHP'de yeni bir nesne türetmek için hangi anahtar kelime kullanılır?
Cevap: \"new\" anahtar kelimesi.
S: Kalıtım yöntemi, sınıflar arasındaki hangi özellikleri oluşturmaktadır?
Cevap: Özellikler, fonksiyonlar ve sınıflar arası miras.
*256 Bit SSL Sertifikası * Full Mobil Uyumlu * Full SEO Uyumlu
İsterseniz Mobil Uygulama Seçeneğiyle